Monday 11 November 2013

NOTA AQIDAH PPISMP PAI SEMESTER 3.

Dalil-dalil Al-Quran berkaitan aqidah
Metodologi Al-quran dalam menerapkan akidah:
a). kebebasan akal daripada paksaan dan taqlik
dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
(al-isra’ :36)

b).menggunakan akal untuk berfikir dan menganalisis menerusi alam nyata
Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia Dalam bentuk Yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai Dengan keadaannya).
(surah at-tin ayat:4)

tidakkah Engkau memerhatikan, Bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu dialirkanNya menjadi matair-matair di bumi; kemudian ia menumbuhkan Dengan air itu tanaman-tanaman Yang berbagai jenis dan warnanya; kemudian tanaman-tanaman itu bergerak segar (hingga ke suatu masa Yang tertentu), selepas itu Engkau melihatmu berupa kuning; kemudian ia menjadikannya hancur bersepai? Sesungguhnya Segala Yang tersebut itu mengandungi peringatan Yang menyedarkan orang-orang Yang berakal sempurna.
(Surah az-zumar ayat 21)

tidakkah Engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? selepas itu Engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) Yang ada padanya; lalu ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa Yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa Yang dikehendakiNya. sinaran Kilat Yang terpancar dari awan Yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.
(Surah al-nur ayat 43)

c). mendedahkan kepercayaan yang batil dan mengisbatkan kebatilannya.
dan di antara tanda-tanda kekuasaannya ialah malam dan siang, serta matahari dan bulan. janganlah kamu sujud kepada matahari dan janganlah pula sujud kepada bulan, dan sebaliknya hendaklah kamu sujud kepada Allah Yang menciptakannya, kalau betulah kamu hanya beribadat kepada Allah.
(surah al-fusilat ayat 37)

d) membentangkan akidah yang benar dan mengisbatkan kebenarannya.
Wahai orang-orang Yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran Yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab suci Yang telah diturunkan dahulu daripada itu. dan sesiapa Yang kufur ingkar kepada Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan juga hari akhirat, maka Sesungguhnya ia telah sesat Dengan kesesatan Yang amat jauh.
(Surah an-nisa’ ayat 136)

dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan Segala Yang ghaib, tiada sesiapa Yang mengetahuiNya melainkan Dia lah sahaja; dan ia mengetahui apa Yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun Dalam kegelapan bumi dan tidak gugur Yang basah dan Yang kering, melainkan (Semuanya) ada tertulis di Dalam Kitab (Lauh Mahfuz) Yang terang nyata.
(surah an-am ayat 59)

MUQADDIMAH
Aqidah yang sahih dan sempurna merupakan syarat pertama untuk menjamin amal seseorang diterima oleh Allah SWT. Tanpa aqidah Islamiah yang tulen, amalan tidak akan diterima oleh Allah SWT walaupun ia berbau Islam.
maksudnya : “ Apakah (orang-orang) yang memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan Masjidil Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepaada Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah”.
(At-Taubah : 19)

ASAS AJARAN ISLAM
Asas ajaran Islam ialah pengucapan syahadatain. Ia adalah muqaddimah kepada ajaran ini. Kalimah syahadah mengandungi dua tuntutan besar. Tuntutan keimanan kepada Allah yang mencakupi aspek-aspeknya dan tuntutan beriman kepada Rasululah SAW dengan beberapa aspek yang mesti diimani.

Konsep syahadat
Sebagaimana kita maklum bahawa syahadatain merupakan  asas yang terpenting tertegaknya Islam  bagi diri seorang Islam.  Tidak tegak Islam atau tidak terdiri Islam jika tidak sempurna syahadatain.  Bahkan tidak ada Islam sebelum adanya syahadatain.Dengan lain perkataan kalimah syahadatain merupakan asas utama bagi rukun yang lain dalam Islam.  Andainya seseorang tidak mengiktiraf  syahadatain maka tidak dianggap sebagai seorang Islam.  Lantaran itu kedudukan kalimah syahadatain merupakan rukun pertama dalam Islam dan asas dalam segala bahagian Islam keseluruhannya.
       Syahadatain juga melambangkan jiwa Islam yang syumul.  Andainya nyawa merupakan nadi kepada badan seluruhnya maka kalimat  “Lailaillah Muhammadur Rasulullah” juga merupakan nyawa bagi  setiap aspek dan bahagian daripada Islam.  Oleh itu setiap amalan pekerjaan dan ibadah orang Islam yang tidak bersandarkan kepadanya adalah diibaratkan seperti menanam benih yang mati.  Begitu juga sebarang amalan-amalan kebajikan  orang kafir itu tidak ada harganya di sisi Allah dan dianggap seperti bangkai lantaran tidak ada roh syahadatain.
       Dari itu kemasukan seseorang ke dalam Agama Islam mesti dimulakan dengan satu pengisytiharan syahadah yang memisahkan dirinya dengan zaman lamanya yang membawa ke alam baru.  Pengisytiharan ini membawanya dari bukan Islam kepada Islam dari sistem jahiliah kepada sistem Ilahi.  Pengistiharan tersebut dinamakan sebagai syahadah.
 Pengisytiharan ini dilakukan dengan dorongan kepercayaan dan keyakinan terhadap kepalsuan zaman silamnya serta kebenaran zaman Islam.  Pengisytiharan  ini mesti disertakan dengan keimanan dan keyakinan.  Tanpanya  pengisytiharan itu tidak mempunyai kekuatan.  KeIslaman mereka laksana padi dihisap susunya oleh kerang-kerang dan di makan isinya oleh unggas-unggas.  Sebaliknya sekiranya keimanan dan keyakinan yang tidak  diisytiharkan merupakan keimanan dan keyakinan yang telah dinodai oleh ketakutan dan kelemahan menghadapi kenyataan.
Seterusnya keimanan dan keyakinan itu mesti disusuli dengan keberanian untuk memperjuangkan jika tidak memperjuangkan pegangan mereka masih boleh dipersoalkan.  Oleh itu kelihatan di sini pentingnya syahadah dan tuntutan  supaya bersyahadah.


Definisi syahadat
®    Syahadah (شَهَادَةٌ) dalam bahasa Arab bermakna perkhabaran tentang apa yang telah dilihat dan pengakuan tentang perkara yang telah diketahui
®     penyaksian, pengakuan dan keyakinan pada Dua Kalimah Syahadah yang menjadi syarat untuk seseorang itu memeluk agama Islam.
®    “Aku bersaksi bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya) melainkan ALLAH dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh ALLAH
Dalil daripada Al-quran
Maksudnya : “ Apakah (orang-orang) yang memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan Masjidil Haram, kamu samakan dengan orang-orang yang beriman kepada Allah? Mereka tidak sama di sisi Allah”.
(At-Taubah : 19)

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ
Ertinya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang benar”. Surah al-Hujurat: 15.




Dalil daripada hadis Nabi SAW
Rasulullah s.a.w. juga bersabda:
مَنْ قَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ الله وَكَفَرَ بِمَا يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللهِ حَرُمَ مَالُهُ وَدَمُهُ، وَحِسَابُهُ عَلَى اللهِ.
Ertinya: “Sesiapa yang menyatakan bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan mengkufuri apa sahaja yang disembah selain Allah, maka terpeliharalah harta dan darahnya. Dan perhitungan (yang sebenar terserah) kepada Allah”. Hadis riwayat Muslim.

Kepentingan syahadah dalam kehidupan:
1).– Pintu Masuk Islam
Syahadatain ialah pintu masuk Islam. Dengan mengucap dua kalimah syahadah, barulah amal manusia dikira ibadah. Lantas, jika orang kafir yang begitu baik akhlaknya, sering melakukan kebajikan, tetapi amalnya tidak diterima. Sebabnya, orang bukan Islam tak akan dijamin syurga walau sebanyak mana pun amalannya.
.
2).Intisari Ajaran Islam
Intisari atau asas dalam ajaran Islam berpaksikan dua kalimah syahadah. Kalimah ‘Laa ilaha illallah’ bermakna setiap amalan dalam Islam itu tidaklah dilakukan melainkan hanya kerana Allah manakala kalimat ‘Muhammadur rasulullah’ bermaksud amalan-amalan tersebut haruslah mengikut kepada apa yang dicontohkan rasulullah. Ini kerana Allah telah meletakkan Rasulullah sebagai pesuruh dalam surah Al-Israa’ iaitu:



3).Titik Tolak Perubahan
Dengan dua kalimah syahadah lah seorang yang jahat menjadi baik. Seorang yang amat bengis, garang dan tegas menentang Islam, menjadi seorang yang sangat cintakan Islam, sanggup berkorban nyawa untuk Allah dan Rasul-Nya. Sikap ini ditunjukkan oleh para sahabat Rasulullah SAW seperti Saidina Umar Al-Khattab.

4).Hakikat Dakwah Para Rasul
Sejak dari Nabi Adam AS, manusia diajak untuk mengesakan Allah. Isu Aqidah tidak berubah mengikut perubahan zaman. Apa yang diajar dulu, sentiasa sama hingga sekarang dan akan datang. Allah SWT tetaplah hanya Tuhan yang layak disembah dulu, kini dan selamanya.
Hakikat dakwah para Rasul ini diakhiri dan dilengkapi oleh Nabi Muahammad SAW sebagai penutup para nabi. Rasulullah SAW itu tetaplah manusia biasa, namun yang membezakannya dengan manusia lain ialah wahyu yang diberikan.
Seperti firman Allah SWT dalam Surah Al-Kahfi, ayat 110:
Katakanlah: Sesungguhnya aku ini manusia biasa seperti kamu, yang diwahyukan kepadaku: “Bahwa sesungguhnya Tuhan kamu itu adalah Tuhan yang Esa.” Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan Tuhannya, maka hendaklah ia mengerjakan amal yang saleh dan janganlah ia mempersekutukan seorangpun dalam beribadat kepada Tuhannya.”

5). Keutamaan Yang Besar
Banyak juga hadith tentang keutamaan syahadatain ini. Antaranya:

Abu Hurairah berkata, Rasulullah saw. ditanya, “Siapakah orang yang paling berbahagia dengan syafaatmu di hari Kiamat?” Rasulullah saw. bersabda, “Aku telah mengira, ya Abu Hurairah, bahwa tidak ada seorang pun yang tanya tentang hadits ini yang lebih dahulu daripada kamu, karena aku melihatmu sangat antusias terhadap hadits. Orang yang paling bahagia dengan syafaatku di hari Kiamat adalah yang mengatakan la ilaha illallah secara ikhlas dari hatinya atau jiwanya.” (Bukhari).

RUKUN IMAN DAN RUKUN ISLAM SERTA HUBUNGAN ANTARA IMAN, ISLAM DAN IHSAN DALAM KEHIDUPAN SEHARIAN.

IMAN
Pengertian dari:
a)    Bahasa: bermaksud membenarkan,percaya dan amanah
b)    Istilah: bermaksud membenarkan di dalam hati, mengaku dengan lisan dan dibuktikan dengan amalan zahir serta batin
c)     hadis riwayat Abu Hurairah di mana Jibril a.s bertanya Rasulullah s.a.w. :
ما الايمان؟ قال : الايمان أن تؤمن بالله وملائكته وبلقائه ورسله وتؤمن بالبعث
Maksudnya: apakah iman itu? Jawab Rasulullah: Iman ialah percaya kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, bertemu dengan-Nya, para Rasul-Nya serta percaya kepada hari kebangkitan.
 (riwayat al-Bukhari)


RUKUN IMAN
MAKSUD RUKUM IMAN

Beriman kpd Allah
Wajib mempercayai keesaan Allah yang memiliki sifat kesempurnaan berdasarkan dalil Naqli dan Aqli.

Beriman kpd Malaikat
Wajib mempercayai Malaikat adalah makhluk Allah yg dijadikan daripada cahaya, tidak makan dan minum, tidak berjantina  dan sentiasa mentaati perintah Allah.

Beriman kpd Kitab
Wajib mempercayai Allah telah menurunkan kitab kepada rasul-rasulNya yang mengandungi ajaran yang benar dan menjadi panduan hidup kepada  umat manusia.

Beriman kpd Rasul
Wajib mempercayai Allah telah mengutus rasul-rasulNya untuk  membimbing umat manusia ke jalan yang benar

Beriman kpd Hari Kiamat
Wajib mempercayai alam ini akan hancur binasa dan manusia akan dibangkitkan daripada kubur , dihimpun di Mahsyar, dihisab amalan  dan  dimasukkan ke Syurga atau Neraka
Beriman  kpd
 Qada' & Qadar
Wajib mempercayai Allah SWT yang mengatur segala yang berlaku di alam ini dengan kebijaksanaan dan kehendakNya


KESAN BERIMAN DENGAN RUKUN IMAN

(a)    kesan terhadap individu:
v  melakukan amal ibadat dan kebajikan untuk mendapat kebahgiaan hidup di dunia dan di akhirat; 
v  mengajak manusia melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran.
v  mendapat ketengan jiwa dan sentiasa merasa tenteram.

يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
Maksudnya : "Barangsiapa yang beriman kepada Allah nescaya ia menunjukkan hatinya".
(Surah Al-Taghabun 64:11)



(b)   kesan terhadap masyarakat:
v  bebas daripada perkara maksiat
v     jauh daripada perkara khurafat dan tahyul.

(c)    kesan terhadap negara:
v  negara berada dalam keadaan aman dan makmur
v  negara dihormati dan disegani oleh negara-negara luar.


ISLAM
Definisi
®    bahasa: tunduk dan berserah diri atau taslim, selamat. juga membawa maksud taat,damai,aman dan tidak ada kecacatan, baik dari segi zahir dan batin.
®     Islam juga membawa maksud patuh dan masuk kepada kesejahteraan. Antara ayat al-Quran yang menunjukkan pengertian ini ialah:
®    Firman Allah SWT
·         (ingatlah) ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Serahkanlah diri (kepadaKu Wahai Ibrahim)!" Nabi Ibrahim menjawab: "Aku serahkan diri (tunduk taat) kepada Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".
            (al-Baqarah: 131)

®    Hadis riwayat Ibnu Umar, baginda bersabda:
·         Maksudnya : Islam itu dibina di atas lima rukun : Mengakui bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di bulan Ramadhan.
                                                                                                          (Riwayat al-Bukhari)



RUKUN ISLAM & KONSEPNYA

Perkataan ‘rukun’ jika diteliti dari sudut pengertiannya menerusi kamus-kamus Arab, maka ianya bererti sesuatu yang menguatkan, yang mempertahankannya atau memuliakannya dan bahagian yang penting dan terkuat.Daripada pengertian di atas dapat dikaitkan dengan rukun Islam itu sendiri iaitu ianya bererti; Islam itu ada berbagai-bagai cabang dan bahagiannya.Ada ibadat, mu’amalat, munakahat, jinayat dan sebagainya.Dalam ibadat itu pula terdapat pelbagaicabang seperti syahadah, solat, zakat, puasa, haji, amar makruf nahi munkar, jihad dan sebagainya. 
Bahagian yang boleh menguatkan, mempertahankan, memuliakan Islam itu adalah yang terkandung dalam rukun Islam.Bahagian inilah yang penting dan terkuat.Rukun Islam dalam konteks ini merupakan suatu konsep tersendiri yang amat luas pengertiannya.la adalah nilai Islam itu sendiri pada diri seseorang. Rasulullah s.a.w. pernah menyebutkannya sebagai tiang agama.Sebagai contoh, dalam konteks solat, Rasulullah s.a. w .bersabda yang bermaksud:“Sembahyang itu tiang agama.
Sesiapa yang mendirikannya, maka sesungguhnnya ia mendirikan agama. Sesiapa yang meninggalkannya maka sesungguhnya ia telah meruntuhkan agama.”Hadis di atas jelas menunjukkansolat adalah tiang agama.ianya bererti bahagian penting yang berkait rapat dengan jatuh bangunnya Islam pada seseorang itu. Jika ditinjau dari sudut yang lebih meluas dari konsep yang terkandung dalam rukun Islam, maka dapat diperincikan seperti berikut:- 

1). Konsep Islam sebagai bangunan
Rasulullah s.a.w menjelaskan dalam sebuah hadisnya yang menggambarkan Islam itu sebagai bangunan yang bermaksud:  “Bandingan saya dengan Nabi-Nabi yang sebelum saya adalah seperti seorang yang membina sebuah bangunan. Semua bahagian dari bangunan itu telah siap, melainkan satu bahagian kecil lagi yang belum siap, Semua orang yang melihat bangunan itu memuji bangunan itu cuma ada satu kekurangannya.Sayalah (sabda Rasulullah) bahagian yang terakhir yang menyempurnakan bangunan itu.Sayalah Rasul terakhir yang diutus untuk melengkap sempurnakan bangunan itu.”Hadis ini memberi gambaran bahawa Islam itu sebagai bangunan.Konsep bangunan dalam konteks ini memberikan suatu gambaran yang lebih luas bahawa Islam itu mempunyai asasnya.Tiangnya, bumbungnya, dindingnya dan sebagainya.Asasnya adalah aqidah.Tiang adalah rukun Islam.Bumbungnya adalah pemerintahan Islam.Dinding adalah perlaksanaan undang-undangnya.

 2).Konsep rukun Islam sebagai sebagai skop amalan
Rukun Islam yang bermula dari syahadah dan berakhir dengan haji memberikan suatu gambaran tentang skop Islam yang meluas di mana Islam itu tidak terhenti di atas pengakuan dan amalan secara individu sahaja tetapi ianya memerlukan gerak kerja dan tindakan yang meliputi sehingga kepada persoalan negara dan ummah.

1.          Islam yang syumul 
Falsafah yang terkandung dalam rukun Islam mengajak manusia menghayati Islam yang syumul sepenuhnya.Islam  mengajak manusia ke jalan selamat sejahtera dunia hingga akhirat. Syahadah menggambarkan konsep kerja hati, mengimani Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. mengingatkan manusia dalam sabdanya yang bermaksud:-‘Ingatlah bahawa dalam diri manusia ada suatu seketul daging. Kalau baik ketulan itu, maka baiklah semua jasadnya.Kalau rosak ketulan itu, maka rosaklah semuanya.Ketulan tersebut ialah Qalbu.’Konsep syahadah adalah konsep memperbetul dan memperbaikkan Qalbu itu supaya menjadi baik. Kesejahteraan Qalbu adalah dengan beriman kepada Allah s.w.t. Solat mengandungi peringatan, bahawa tidak ada suatu gerakan yang dilakukan oleh manusia di dalamnya





IHSAN
definisi
®    bahasa :bekerja dengan baik serta beramal dan berusaha dengan tekun.
®    Istilah: mengelokkan perbuatan zahir dengan ibadat dan mengelokkan perbuatan batin dengan ikhlas.
®    Ihsan juga membawa maksud hendaklah kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihat-Nya, jika kamu tidak melihat-Nya maka Ia melihat kamu.

Dalil-Dalil Ihsan
* ¨bÎ) ©!$# ããBù'tƒ ÉAôyèø9$$Î/ Ç`»|¡ômM}$#ur Ç!$tGƒÎ)ur ÏŒ 4n1öà)ø9$# 4sS÷Ztƒur Ç`tã Ïä!$t±ósxÿø9$# ̍x6YßJø9$#ur ÄÓøöt7ø9$#ur 4 öNä3ÝàÏètƒ öNà6¯=yès9 šcr㍩.xs? ÇÒÉÈ  
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan Yang keji dan mungkar serta kezaliman.ia mengajar kamu (dengan suruhan dan laranganNya ini), supaya kamu mengambil peringatan mematuhiNya.
(al-Nahl: 90)


Hadis riwayat Abu Hurairah tentang pertanyaan Jibril kepada Nabi:
ما الاحسان؟ قال : أن تعبد الله كأنك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك
Maksudnya: apakah itu ihsan? Nabi menjawab: “ Ihsan ialah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya, jika engkau tidak melihat-Nya, sesungguhnya Allah melihatmu.”                                                                                          (riwayat al-Bukhari)



Hubungan diantara iman islam dan ihsan.
  Iman adalah perkara utama yang perlu difahami kerana keimanan itu terhasil atas sebab seseorang itu mengenali Allah ( makrifatullah ).
  Islam pula melengkapkan dengan melaksanakan tuntutan iman dengan melibatkan fizikal seperti mengucapkan dua kalimah syahadah, bersolat, mengeluarkan zakat dan seumpamanya.
  Ihsan pula memurnikan lagi ibadat dengan melakukannya dengan ikhlas , iaitu membuat sesuatu semata-mata kerana Allah, ianya berperanan sebagai pelengkap kepada ketiga-tiga prinsip tersebut.

Konsep dan dalil beriman dengan Allah SWT:
maksud tauhid
®     bahasa : mengesakan.
®     istilah :bermaksud beritiqad dan mempercayai bahawa Allah subhaanahu wa taaala itu esa dan tunggal, tiada syirik atau sekutu baginya.
®     Fahaman secara praktikalnya tauhid ialah suatu pegangan hidup yang mempercayai bahawa Allah subhaanahu wa taaala adalah Tuhan yang Maha Esa dan tidak ada sekutu baginya atauupun yang menyerupaiNya. Firman Allah SWT

  Katakanlah (wahai Muhammad) Tuhanku ialah Allah yang Maha Esa, Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon segala hajat. Ia tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan tiada sesiapa yang setara denganNya.
(Al-Ikhlas:1-4)

PEMBAHAGIAN TAUHID
 Tauhid terbahagi kepada tiga:
1.      Tauhid Rububiyyah
2.      Tauhid Uluhiyyah
3.      Tauhid Asma was Sifaat





1).  Tauhid Rububiyyah
v  Tauhid rububiyyah bererti mempercayai Allah sebagai Rabb atau Pencipta dan Penguasa terhadap sesuatu. Allahlah Pencipta sekalian makhluk dan alam ini, Pemilik, Pentadbir dan Pemberi segala-galanya. Allah yang menghidukan dan mematikan sesuatu, Dia yang berkuasa memberi manfaat dan mudharat terhadap sesuatu dan tiada siapa yang berhak dan berkuasa untuk melakukan sesuatu kebaikan atau keburukan tanpa izinNya.
v  Firman Allah SWT “Dan sesungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka”, nescaya mereka menjawab: “Allah”. ( az-Zukhruf: 87)

2
 2). Tauhid Uluhiyyah
v  Tauhid Uluhiyyah juga dikenali sebagai Tauhid Ibadah. Tauhid Uluhiyyah ialah mengitiqad dan beriman bahawa Allah SWT shaja yang berhak disembah dan tiada sekutu di dalam penyembahanNya. Dia sahaja yang berhak disembah, ditaati dan dikasihi, kepadaNya tempat bertawakkal, tempat berserah, tempat menaruh harapan, permohonan dan berdoa. Ini bererti meletakkan seluruh perbuatan, percakapan dan tingkah laku di atas perintah dan petunjuk Allah semata-mata firman Allah SWT.
v  “Dan sesungguhnya Kami telah utuskan pada setiap umat itu seorang rasul (untuk menyeru) : Sembahlah Allah dan jauhilah taghut.” ( an-Nahl : 36)

3).Tauhid Asma was Sifat ialah mengitiqad dan beriman bahawa Allah bersifat dengan sifat-sifat kesempurnaan dan Maha suci dari segala sifat-sifat kekurangan dan kelemahan dan Allah SWT mempunyai nama-nama yang layak dengan kebesaranNya. Segala nama dan sifat Allah itu tidak sama dengan nama dan sifat makhluk. Walaupun nama-nama dan sifat-sifat tersebut sama pada sebutannya dengan nama dan sifat makhluk, tetapi hakikatnya ia tidak menyerupai nama dan sifat makhluk.

v  Firman Allah SWT “yang maha pengasih dan maha penyayang(al-fatihah ayat 3)





Konsep kerasulan.
 Sifat-Sifat Rasul
  1. Rasul-rasul mempunyai sifat yang terpuji untuk dicontoh dan diteladani oleh umat manusia.
  2. Sifat-sifat wajib bagi rasul adalah seperti berikut;
(i)    Siddiq – benar.
(ii)   Amanah – jujur.
(iii)  Tabligh – menyampaikan.
(iv)  Fatonah – bijaksana.
3.Kepentingan mencontoh sifat wajib bagi rasul ialah;
(i)    Menjadi seorang yang jujur dalam sesuatu tindakan.
(ii)   Nasihat-menasihati ke arah kebaikan.
(iii)  Maksiat dapat dicegah.
(iv)  Menjadi seorang yang rajin berusaha.
 4.Sifat mustahil bagi rasul ialah;
(i)    Kizbun – dusta.
(ii)   Khianat – pecah amanah.
(iii)  Kitman – menyembunyikan.
(iv)  Baladah – bodoh.
5. Sifat harus bagi rasul ialah sifat yang ada pada manusia biasa seperti makan, tidur, berkahwin dan sebagainya.







No comments:

Post a Comment