Tuesday 5 November 2013

NOTA RESM UTHMANI

PENGENALAN DAN DEFINISI RESM  UTHMANI.

Rasm dan Rasm Uthmani.
Rasm ialah pembentukan (taswir) kalimah melalui huruf-huruf Hijaiyah. Rasm Uthmani pula ialah bentuk-bentuk tulisan Al-Quran yang digunakan dan dipersetujui Saidina Uthman ketika penulisan dan penyalinan Al-Quran. Ada yang mentakrifkan sebarang bentuk penulisan yang berlainan dengan cara penulisan lafaz-lafaz Al-Quran. Ini disebabkan adanya penambahan, pembuangan, penggantian dan sebagainya dalam struktur kalimah tertentu Al-Quran. Dr Syaaban Mohd Ismail memperincikan sebagai suatu keterangan yang membincangkan mengenai cara penulisan mushaf-mushaf pada zaman saidina Uthman.
Ia juga dikenali dengan Rasm Istilahi kerana dinisbahkan kepada  sahabat-sahabat yang bertanggungjawab menulis Mushaf-Mushaf dengan menggunakan kaedah-kaedah tertentu. Ia juga dinamakan Rasm Tauqifi kerana kebanyakan ulama berpendapat bahawa Rasm tersebut merupakan manifestasi kaedah-kaedah yang diajarkan oleh Rasulullah dan bagindalah juga memerintahkan supaya digunakan di dalam penulisan Al-Quran Ketika itu.

Resm uthmani
1)    Tulisan asal al-Quran yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW.
2)    Resm yang digunakan sahabat-sahabat menulis ayat-ayat Al-Quran.
3)    Dinisbahkan kerana beliau beliau mengarahkan Al-Quran disalin semula.




Sejarah penulisan Al-quran
Umum diketahui bangsa Arab adalah bangsa Ummiy tidak mengenal tulisan. Keadaan ini berlaku di kalangan Qurais kecuali beberapa orang yang belajar menulis menjelang kedatangan Islam. Hal ini juga menjadi isyarat daripada Allah mengenai akan datang seorang nabi  iaitu Nabi Mohd s.a.w mengukuhkan Islam dan mempersiapkan dokumentasi yang dia akan turunkan kepadanya. Media tulisan merupakan media penjagaan yang lebih teliti dan berkemungkinan minima mengalami perubahan.
Para sejarawan hampir bersepakat bahawa kaum Qurais di Makkah tidak mengambil tulisan kecuali melalui Harb b Umaiyah Ibn Abi Syam. Mereka cuma berbeza pendapat mengenai daripada siapa ia mempelajarinya. Dari sumber inilah dijumpai sejumlah orang yang mampu menulis menjelang kedatangan Islam. Jumlah mereka sangat sedikit  dibanding dengan sekian besar jumlah yang masih buta huruf.
Adapun warga Madinah ada di antara mereka terdapat sejumlah ahli Kitab yang mampu menulis. Ketika nabi memasuki Madinah terdapat sebilangan orang Yahudi yang mengajar anak-anaknya menulis. Di sini juga terdapat dua puluh orang yang pandai menulis antaranya Munzir ibn Amr, Ubay ibn Wahb, Amr ibn Said, Zaid b Thabit yang kesemuanya belajar tulis menulis daripada kalangan Yahudi atas perintah Nabi s.a.w.
Kemudian datanglah Islam. Ia memerangi butahuruf bangsa Arab, dan menghapuskannya demi mempertingkatkan martabat mereka. Ayat-ayat 1 dan 4-5 surah Al-Alaq dan ayat-ayat 1-2 surah Al-Qalam membuktikan keadaan tersebut. Peringatan melalui ayat-ayat tersebut membuktikan keperluan penulisan dalam mengangkat martabat umat islam.
Oleh sebab itu Rasul s.a.w sangat menggalakkan sahabatnya untuk belajar manulis. Ia menyedia berbagai media untuk mencapai hasrat tersebut. Tawanan perang badar yang pandai menulis diarahkan mengajar sepuluh sahabat nabi sebagai bahan tebusan. Sedikit demi sedikit hilangnya buta huruf dan digantikan dengan celik huruf. Ini membuktikan bahawa islam adalah agama ilmiah, berbudaya dan bertamadun.

Penulisannya dimasa Saidina Uthman.

Semasanya kawasan Islam semakin luas dan kaum muslimin bertaburan diberbagai daerah. Umat islam jauh daripada masa kerasulan dan turunnya wahyu. Masing-masing daerah islam mengambil qiraat sahabat terkenal daripada kalangan mereka. Di antara mereka terjadi perbezaan wajah-wajah qiraat yang memungkinkan timbulnya pertikaian dan perpecahan.
 Pertikaian itu menjadi sengit kerana mereka telah jauh daripada masa kenabian. Keadaan itu semakin parah sehingga saling mengkafirkan antara sesama sendiri. Pertikaian itu merebak ke darah-daerah lain seperti Hijaz dan Madinah.
Kerana peristiwa-peristiwa tersebut saidina Uthman mengumpulkan para pakar untuk menyelesaikannya. Mereka akhirnya bersepakat untuk menyalin beberapa mushaf untuk dikirimkan di daerah dan mengeluarkan perintah agar selainnya dibakar dan hanya bertumpu kepadanya.
Uthman melaksanakan kesepakatan bistari itu sekitar akhir tahun kedua puluh empat dan awal tahun kedua puluh lima Hijriah. Untuk menyalin Al-Quran mereka dibantu oleh beberapa sahabat pilihan yang berkepakaran dalam bidang Al-Quran antaranya Zaid b Thabit, Zaid b Al-Ash dan Abdurrahman ibn Al-Haris. Akhirnya terhasillah beberapa naskhah mushaf  Uthmani dan di hantar naskhah tersebut ke beberapa daerah Islam bersama seorang Qari yang mewakili Qiraat-qiraat tertentu. Mushaf-mushaf Uthmani memilikki kaedah-kaedah penulisan tertentu. Para pakar di bidang ini meringkaskan kaedah-kaedah tersebut ke dalam enam kaedah dasar. Kaedah-kaedah tersebut akan diperincikan kemudian.


KELEBIHAN RESM UTHMANI.
1).Rasm Uthmani salah satu rukun bacaan Al-Quran.
®    Ulama bersepakat rukun bacaan Al-Quran ada tiga dan salah satunya bacaannya menepati salah satu daripada mushaf-mushaf Uthmani samada yang dihantar ke Mekah, Madinah, Kufah, Basrah, Syam atau pun mushaf imam yang disimpan oleh beliau sendiri.
2).Merangkumi tujuh huruf.
®    bertepatan  dengan wajah qiraat yang diajarkan rasulullah kepada sahabat-sahabatnya.
®    Terdapat banyak hadith berkaitan tujuh huruf dan pelbagai pendapat ulama mengenai maksudnya
®    Sekiranya rasm Uthmani tidak digunakan dalam penulisan Al-Quran pasti mushaf yang dihasilkan tidak meliputi semua huruf dan seterusnya menjadi mushaf itu terhad dan sesuai digunakan untuk membaca qiraat mutawatiroh tertentu sahaja dan tidak bagi qiraat-qiraat mutawatiroh yang lain.

3).Bertepatan dengan pembentangan bacaan Al-Quran terakhir.
®    melalui sejarah islam rasul melakukan semakan terakhir Al-Quran dengan malaikat Jibril dan Zaid b Thabit seorang sahabat yang sangat rapat dengannya turut berada bersamanya.
®    Dengan keadaan tersebut Zaid b Tahbit diberi tanggungjawab untuk menulis dan mengumpul Al-Quran oleh dua khulafak Ar-Rasidin saidina Abu Bakar  dan Sadina Uthman. Ia menulis berdasarkan kepada pembentangan tersebut.
®    Oleh itu beliau meyakini bahawa kesemua ayat Al-Quran yang diturunkan semasa hayat nabi tetapi tidak dibentangkan semasa pembentangan terakhir adalah sebagai ayat yang dimansuhkan tulisannya dan beliau tidak menulisnya di mushaf tersebut. Begitu juga apa yang terkandung dalam Mushaf-mushaf  para sahabat seperti Mushaf Saidina Aisyah, Umar, Ubai b Kaab dan lain-lain sahabat kerana sebahagiannya tidak terdapat semasa pembentangan terakhir.
4).Kaedah penulisan yang istimewa.
®    Terdapat 6 kaedah yang selaras dengan penulisan al-quran.
Kaedah-kaedah Rasm Uthmani
  1. kaedah pembuangan atau pengurangan (Hazaf)
hazaf bermaksud membuang atau menggugurkan huruf-huruf hijaiah tertentu dalam struktur kalimah tertentu Al-Quran. Huruf-huruf tersebut ialah alif,wau,ya,lam nun dan huruf-huruf alif, wau dan ya pada kata permulaan (fawatih) surah tertentu Al-Quran
  1. Kaedah ziyadah atau tambahan.
Ziyadah bermaksud menambah huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran. Huruf tersebut ditulis tetapi tidak berfungsi pada semua keadaan pada bacaan. Huruf-huruf tambahan tersebut ialah alif, wau dan ya.
    1. Ziyadah huruf wau pada ;
                                          i.    Kalimah “سأوريكم” pada
ö/ä3ƒÍ'ré'y u#yŠ tûüÉ)Å¡»xÿø9$#
(Al-A’raf 145)
  1. Kaedah Penggantian atau pertukaran (ibdal.)
ia bererti pertukaran huruf-huruf tertentu dengan huruf-huruf tertentu pada kalimah-kalimah tertentu Al-Quran. Pertukaran tersebut berlaku dalam lima keadaan berikut iaitu;
    1. Pertukaran huruf alif kepada wau
    2. Pertukaran alif kepada ya
    3. Pertukaran nun kepada alif
    4. Pertukaran ta simpul kepada ta terbuka
    5. Pertukaran thulathi wau kepada alif.

  1. Kaedah Berangkai (Al-Wasl) atau berpisah.(Al-Fasl)
berangkai ialah penggabungan penulisan sesuatu lafaz dengan lafaz lain yang lazimnya dipisahkan manakala pemisahan bermaksud pemisahan penulisan dengan lafaz yang lain yang lazimnya ditulis secara berangkai. Contohnya penggabungan penulisan lafaz “an” dengan “lan” pada ayat 3 surah Al-Qiyamah dan pada ayat 48 surah Al-Kahf dan pemisahan penulisan lafaz “anna” dengan “ma” pada surah luqman ayat 30 dan Al-Haj ayat 62
  1. Kaedah penulisan kalimah-kalimah yang mempunyai qiraat berbeza.
Dalam kaedah ini bila memungkinkan sesuatu kalimah yang mempunyai wajah-wajah qiraat tertentu ditulis dalam bentuk tulisan yang sama maka pola penulisannya sama dalam setiap mushaf Othmani. Contohnya kalimah “maliki” dalam surah fatihah. Jika tidak memungkinkan kalimah tersebut ditulis dalam pola yang sama maka  ditulis dalam mushaf Uthmani dalam bentuk Rasm mushaf yang berbeza. Contohnya kalimah “ووصى” pada ayat 132 surah baqarah pada sebahagian mushaf ditulis "وأوصى"  dan pada sebahagian mushaf lain ditulis dan dibaca "ووصى" 
  1. Kaedah penulisan huruf hamzah.
kaedah penulisan huruf hamzah menurut Rasm Uthmani tidak begitu ketara kecuali hamzah-hamzah di awal kalimah.

KELEBIHAN RESM UTHMANI SECARA RINGKAS
®    Mengikut tulisan asal alQuran sewaktu zaman Nabi s.a.w ( kerana ianya disalin dari mushaf abu bakar)
®    Memperbolehkan bacaan sesuatu kalimah dengan pelbagai qiraat.  – Mengandungi pelbagai Qiraat, walaupun sebahagiannya berlaku perbezaan makna tapi tak terkeluar dari maksud dan tujuan ayat itu.
®    Telah disepakati lebih kurang 12,000 para sahabat atas keputusan penulisannya
®    Ditulis berdasarkan dalil dan hujjah yg kuat dari bacaan yang mutawatir.
®    Ditulis ayat-ayat yg diambil dari para huffaz yg menjadi teras pengumpulan alQuran
®    Kaedah-kaedah penulisannya mengandungi pelbagai rahsia dan pengembangan ilmu dan ijtihad.

PENGENALAN RESM IMLAI.

Resm imlai atau al-Qiyasi ialah membentuk atau menggambarkan satu perkataan dengan huruf ejaannya, dengan mengambil kira cara untuk memulakan dan berhenti pada perkataan tersebut.
Ia juga ditakrifkan sebagai membentuk atau menggambarkan satu perktaan berpandukan huruf-huruf ejaannya supaya ada kesesuaian di antara tulisan perkataan tersebut dengan sebutannya. Resm ini juga dinamakan sebagai Resm Imla’i iaitu penulisan yang berpandukan kepada huruf-huruf ejaannya. Justeru itu, cara penulisannya tidak dikaitkan dengan ziyadahhadhaf, ibdal dan sebagainya

KELEMAHAN RESM IMLAI.
®    Kaedah penulisan Qiyasi atau Imla’I tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah SAW untuk menulis al-Quran
®     tidak pernah digunakan oleh sahabat untuk menulis al-Quran pada zaman tersebut.
®    hanya digunakan untuk menulis perkataan-perkataan arab sahaja.
®    Ringkasnya penulisan al-Quran dengan menggunakan kaedahQiyasi hanya berlaku selepas zaman sahabat untuk memberi kemudahan kepada orang ramai membaca al-Quran.



3 comments:

  1. assalamualaikum..minta maaf saya nak bertanya ..dari mana saya boleh dapatkan sumber mengenai info diatas ..saya nak buat kajian mengenai resm uthmani

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam. nak tanya, awk buat kajian tentang rasm uthmani ka ? boleh sy dapatkan nama kitab rujukan yg awak guna tak ? tq

      Delete
  2. assalam.. boleh saya tahu dari mana sumber tentang rasm uthmani yang ditulis ni ? untuk kajian saya. terima kasih.

    ReplyDelete