Tuesday 5 November 2013

NOTA SIRAH (TUGAS-TUGAS NABI)


TUGAS UTAMA RASULULLAH SAW DALAM RISALAH  ISLAM :
            Nabi Muhammad saw. adalah utusan Allah SWT untuk menerangi jalan hidup seluruh umat manusia dan mengeluarkan  manusia dari kegelapan menuju cahaya hidayah. Sebagai umat Islam,perlulah kita menghormati dan mengagungkan baginda saw.
            Tugas utama Rasulullah SAW  dalam risalah dien Islam ialah nenegakkan  agama Islam sebagai agama yang Allah redhai iaitu agama yang menyeluruh dan lengkap yang mencakupi segala aspek dalam kehidupan seperti politik,, masyarakat, ekonomi dan negara.
            Terdapat  3 tugas utama Rasulullah dalam risalah Dein Islam iaitu syaahidan, mubassyiran dan naziran. Masing-masing membawa maksud yang berlainan. Maksud
®    syaahidan ialah saksi
®    mubassyiran ialah khabar atau berita gembira.
®     naziran ialah khabar duka cita atau peringatan.

            Terdapat beberapa potongan ayat al-Quran yang berkaitan dengan tugas-tugas Rasulullah SAW. Antaranya ialah firman Allah SWT dalam surah al-Ahzab,ayat 45.
$pkšr'¯»tƒ ÓÉ<¨Z9$# !$¯RÎ) y7»oYù=yör& #YÎg»x© #ZŽÅe³t6ãBur #\ƒÉtRur ÇÍÎÈ     
45. Wahai Nabi, Sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu), dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar).
            Selain itu, potongan ayat dari surah al-Fath ayat, 8 juga menarangkan tentang tugas-tugas Rasulullah dalam risalah Dein Islam. Allah SWT berfirman :
!$¯RÎ) š»oYù=yör& #YÎg»x© #\Ïe±t6ãBur #\ƒÉtRur ÇÑÈ  
8. Sesungguhnya Kami telah mengutusmu (Wahai Muhammad) sebagai Rasul Yang menjadi saksi (yang diterima keterangannya), dan sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman), serta pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar).

Contoh potongan ayat yang lain ialah berdasarkan firman Allah SWT :
!$tBur y7»oYù=yör& žwÎ) Zp©ù!$Ÿ2 Ĩ$¨Y=Ïj9 #ZŽÏ±o0 #\ƒÉtRur £`Å3»s9ur uŽsYò2r& Ĩ$¨Z9$# Ÿw šcqßJn=ôètƒ ÇËÑÈ  
28. dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai Rasul pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman), dan pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar); akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu).
(Surah Saba’:28)

1)    TUGAS RASULULLAH SEBAGAI SYAAHIDAN (SAKSI)

            Rasulullah Saw ditugaskan oleh Allah SWT untuk menjadi saksi bagi Allah dengan mengesakanNya dan tidak ada Tuhan selainNya. Baginda  SAW  juga akan menjadi saksi bagi manusia pada hari kiamat tentang apa saja yang telah mereka lakukan.
Baginda SAW juga ditugaskan oleh Allah SWT  untuk  menjelaskan kepada seluruh manusia bahwa tidak ada Tuhan yang wajib disembah, wajib ditaati, ditakuti dan dicintai secara haq, (dengan sebenar-benarnya) melainkanNya.
Terdapat di dalam Al-Quran yang menunjukkan tugas baginda sebagai saksi untuk menjelaskan tentang keEsaan Allah SWT. Firman Allah SWT dalam surah  al-A’raaf ,ayat 158 :
 
158. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya Aku adalah pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (di utus oleh Allah) Yang Menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan dia; Yang menghidupkan dan mematikan. oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi Yang Ummi Yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan ikutilah Dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk".
Serta firman-Nya dalam surah Al-Ikhlas, ayat 1 hingga 4 :

ö@è% uqèd ª!$# îymr& ÇÊÈ   ª!$# ßyJ¢Á9$# ÇËÈ   öNs9 ô$Î#tƒ öNs9ur ôs9qムÇÌÈ   öNs9ur `ä3tƒ ¼ã&©! #·qàÿà2 7ymr& ÇÍÈ

 
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
2. "Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
3. "Ia tiada beranak, dan ia pula tidak diperanakkan;
4. "Dan tidak ada sesiapapun Yang serupa denganNya".

Rasulullah SAW  juga akan menjadi saksi (syaahidan ) di hadapan Allah bagi amal

Firman Allah SWT dalam surah An –Nisaa, ayat 41 juga menunjukkan tugas Rasulullah SAW  menjadi saksi (syaahidan ) di hadapan Allah bagi amal manusia di akhirat kelak.

y#øs3sù #sŒÎ) $uZ÷¥Å_ `ÏB Èe@ä. ¥p¨Bé& 7Îgt±Î0 $uZ÷¥Å_ur y7Î/ 4n?tã ÏäIwàs¯»yd #YÍky­ ÇÍÊÈ  

41. maka Bagaimanakah (Keadaan orang-orang kafir pada hari akhirat kelak), apabila Kami datangkan dari tiap-tiap umat seorang saksi (iaitu Rasul mereka sendiri menjadi saksi terhadap perbuatan mereka), dan Kami juga datangkan Engkau (Wahai Muhammad) sebagai saksi terhadap umatmu ini?

Begitu juga dengan firman Allah SWT dalam suran an-Nahl ayat 89 yang menunjukkan tugas Rasulullah sebagai saksi;

tPöqtƒur ß]yèö7tR Îû Èe@ä. 7p¨Bé& #´Îgx© OÎgøŠn=tæ ô`ÏiB öNÍkŦàÿRr& ( $uZø¤Å_ur šÎ/ #´Íky­ 4n?tã ÏäIwàs¯»yd 4 $uZø9¨tRur šøn=tã |=»tGÅ3ø9$# $YZ»uö;Ï? Èe@ä3Ïj9 &äóÓx« Yèdur ZpyJômuur 3uŽô³ç0ur tûüÏJÎ=ó¡ßJù=Ï9 ÇÑÒÈ  
89. dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan Dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (Wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita Yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam.


2)    TUGAS RASULULLAH SEBAGAI MUBASSYIRAN
Rasulullah SAW menyampaikan khabar/berita  gembira  kepada mereka yang mengikut jalan yang lurus dan benar. Contohnya  ganjaran pahala, kebaikan, kebajikan dan balasan syurga kepada sesiapa yang beriman dan melakukan perkara yang disukai oleh Allah SWT.
Contoh berita atau khabar gembira bagi golongan yang beriman kepada Allah dan RasulNya ialah ganjaran syurga. Berdasarkan firman Allah SWT:
Ÿ@ÅzôãÏj9 tûüÏZÏB÷sßJø9$# ÏM»oYÏB÷sßJø9$#ur ;M»¨Zy_ ̍øgrB `ÏB $pkÉJøtrB ㍻pk÷XF{$# tûïÏ$Î#»yz $pkŽÏù tÏeÿx6ãƒur óOßg÷Ztã öNÍkÌE$t«ÍhŠy 4 tb%x.ur y7Ï9ºsŒ yZÏã «!$# #·öqsù $VJŠÏàtã ÇÎÈ  
5. (Allah melakukan Yang demikian) supaya ia memasukkan orang-orang Yang beriman - lelaki dan perempuan - ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; Dengan keadaan kekal mereka di dalamnya, serta menghapuskan dosa-dosa mereka; dan adalah Yang demikian itu pada sisi Allah merupakan kejayaan Yang besar (untuk mereka)  
( Surah al-Fath :5)
žcÎ) tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#qè=ÏHxåur ÏM»ysÎ=»¢Á9$# y7Í´¯»s9'ré& ö/ãf çŽöy{ Ïp­ƒÎŽy9ø9$# ÇÐÈ   ôMèdät!#ty_ yZÏã öNÍkÍh5u àM»¨Zy_ 5bôtã ̍øgrB `ÏB $uhÏGøtrB ㍻pk÷XF{$# tûïÏ$Î#»yz !$pkŽÏù #Yt/r& ( zÓÅ̧ ª!$# öNåk÷]tã (#qàÊuur çm÷Ztã 4 y7Ï9ºsŒ ô`yJÏ9 zÓÅ´yz ¼çm­/u ÇÑÈ  
7. Seungguhnya orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, mereka itulah sebaik-baik makhluk. 8. balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal Yang tetap), Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekalah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan Merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. balasan Yang demikian itu untuk orang-orang Yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.
(Surah al- Bayyinah : 7-8)

Berita gembira yang menyatakan ganjaran lain untuk golongan yang beriman  kepada Allah SWT dan RasulNya serta beramal soleh. Allah SWT berfirman  dalam surah al-Ahzab,ayat 47:
ÎŽÅe³o0ur tûüÏZÏB÷sßJø9$# ¨br'Î/ Mçlm; z`ÏiB «!$# WxôÒsù #ZŽÎ7x. ÇÍÐÈ  
47. dan (dengan itu) sampaikanlah berita Yang mengembirakan kepada orang-orang Yang beriman, Bahawa Sesungguhnya mereka akan beroleh limpah kurnia Yang besar dari Allah.

3)    TUGAS RASULULLAH SEBAGAI NAZIRAN

Khabar duka cita  atau berita peringatan, amaran dan ancaman kepada mereka yang terpesong atau tergelincir dari jalan yang lurus. Contohnya ialah dosa, keburukan, kesengsaraan dan seksaan azab api neraka.

            Beberapa ayat al-Quran menunjukkan berita duka cita atau peringatan bagi golongan yang ingkar kepadaNya. Antaranya  ialah :

øŒÎ)ur šc©Œr's? öNä3š/u ûÈõs9 óOè?öx6x© öNä3¯RyƒÎV{ ( ûÈõs9ur ÷LänöxÿŸ2 ¨bÎ) Î1#xtã ÓƒÏt±s9 ÇÐÈ  
7. dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".


Khabar duka cita kepada golongan yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya: surah al-Fath : 13
`tBur óO©9 .`ÏB÷sム«!$$Î/ ¾Ï&Î!qßuur !$¯RÎ*sù $tRôtFôãr& tûï̍Ïÿ»s3ù=Ï9 #ZŽÏèy ÇÊÌÈ  

øŒÎ)ur šc©Œr's? öNä3š/u ûÈõs9 óOè?öx6x© öNä3¯RyƒÎV{ ( ûÈõs9ur ÷LänöxÿŸ2 ¨bÎ) Î1#xtã ÓƒÏt±s9 ÇÐÈ  
7. dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".


Khabar duka cita kepada golongan yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya: surah al-Fath : 13
`tBur óO©9 .`ÏB÷sム«!$$Î/ ¾Ï&Î!qßuur !$¯RÎ*sù $tRôtFôãr& tûï̍Ïÿ»s3ù=Ï9 #ZŽÏèy ÇÊÌÈ  
13. dan (ingatlah bahawa) sesiapa Yang tidak beriman kepada Allah dan RasulNya, maka Sesungguhnya Kami sediakan bagi orang-orang kafir itu api neraka Yang menjulang-julang.

Secara kesimpulannya, jelaslah bahawa Rasulullah SAW. memiliki posisi paling mulia di antara umat manusia. Baginda SAW. wajib dimuliakan, dihormati, dan diagungkan oleh semua manusia, baik oleh mereka yang beriman kepada baginda SAW. mahupun mereka yang tidak beriman kepada baginda SAW.  Rasulullah  SAW menjalankan tugas  yang  telah diperintahkan oleh Allah SWT dengan sebaiknya.  Orang-orang yang beriman dan beramal soleh, akan mendapatkan pahala dan ganjaran yang besar dari Allah SWT manakala orang-orang yang ingkar akan mendapat balasan dan ancaman daripada Allah SWT sama ada di dunia mahupun  diakhirat kelak.



No comments:

Post a Comment